Ervaren journalisten leren pas afgestudeerden de kneepjes van het vak op het Studentenevent Mediacademie in Mechelen – © Met Marie Esselinckx

Van workshops zoals ‘Hoe pitch ik een verhaal?’ tot intieme speeddates met ervaren journalisten. Afgelopen vrijdag stond het congrescentrum Lamot in Mechelen in het teken van de journalistiek. Rotten in het vak zoals Chef Weekend De Morgen, Kirsten Bertrand en reportagemaker Tim Verheyden deelden hun kennis, passie en standpunten. Ook strooide de Mediacademie met vette cheques van 1500 euro voor genomineerde bachelorproeven. Vrijdag gemist? Na dit verslag was ook jij erbij.

Journalistiek start met het kunnen brengen van een verhaal. Chef Weekend De Morgen Kirsten Bertrand (38) geeft tips & tricks over pitchen en hoe je als beginnende journalist vlot uit de startblokken vertrekt.

Kirsten Bertrand: “Ik krijg duizend e-mails met voorstellen. Zorg ervoor dat alles kort, krachtig en helder geformuleerd is.”

Pitchen kan via allerlei kanalen (e-mail, telefoon, sms of whatsapp), maar het is belangrijk om de boodschap kort, krachtig en helder te formuleren. Voorzie de pitch van een duidelijke invalshoek. Zeg dus niet ‘Ik wil iets over de Duitse verkiezingen doen’, maar benoem heel duidelijk wat je precies wil doen met die verkiezingen.

Tegendraads
Een pitch die het bij De Morgen goed doet, en ik merk ook dat andere media ervan houden, is wat tegendraads en verrassend. Hij strijkt wat tegen de haren in. Durf als journalist van de heersende opinie af te wijken. Bijvoorbeeld een verhaal over Merkel à la ‘Waarom de machtigste vrouw van Europa helemaal geen feministe is’ zou met de verkiezingen in Duitsland voor de deur wel best eens kunnen aanslaan.

Deel met anderen
Toets je verhaal af bij anderen, dan is je idee beter geslepen. Verder is het bij het pitchen vaak belangrijk dat een journalist vooruitkijkt. Zorg dat je een eigen agenda hebt. Als je weet wat er zit aan te komen in jouw interessegebied en dat goed opvolgt en op het juiste moment met het juiste verhaal komt aanzetten, maak je het verschil voor je chef.

New in Town
Als ‘New Kid on the block’ is het noodzakelijk om op deuren te blijven kloppen. Ik heb destijds meer dan dertig keer gemaild voor mijn stageplaats bij De Morgen. Laat je niet ontmoedigen, toon lef en hou vol. Daarnaast is het belangrijk om te schrijven wat je zelf wil lezen. Volg je buikgevoel en dan komt er wel iemand op je pad.

Generatie junior-journalist
Het is een goed idee om te starten als freelancer in je twintigerjaren. Freelancen wordt vaak negatief voorgesteld – een vast contract biedt uiteraard meer werkzekerheid –  maar freelancen heeft ook bepaalde voordelen.  Je kan gaan voor de onderwerpen die je echt wil coveren, en je kan ook opdrachten weigeren.

Het valt me daarnaast ook op dat de ideeën over het sociale leven van een journalist zijn veranderd. We merken dat jonge mensen vaker dan vroeger toch graag een of meerdere avonden vrijhouden. Om naar een concert te gaan, bijvoorbeeld. Dat was niet zo vanzelfsprekend toen ik begon. Misschien is dat ook geen slechte evolutie, maar wij dachten daar vroeger dus niet aan. Wie in vast dienstverband voor een krant werkt, zeker als junior, moet wel echt bereid zijn om ook veel avonden te werken. Dat hoort nu eenmaal bij de job.

Inzicht
Ik hou van journalistiek omdat het me op een vreemde manier controle geeft over wat er gebeurt in de wereld. Via dit vak krijg je inzicht in bepaalde onderwerpen en dat is ergens wel rustgevend in tijden van Brexit, Wilders en Trump (lacht). Je moet voortdurend zorgen dat je méé bent, zowel met de technologische evoluties (grijpt naar haar smartphone) als met de heersende tijdsgeest. De job dwingt je uit je kot.

Wij wandelen alvast even de speeddate ruimte binnen en begonnen een gesprek met:

Tim Verheyden – reportagemaker VRT

Tim Verheyden:De journalistiek van nu is het kunnen publiceren op verschillende platformen. Dat is het leren spreken van een nieuwe soort taal. Wat me enorm interesseert is het idee om korte reportages via Instagram-stories te delen. Ik weet niet of het zou werken, maar het spreekt me zeker aan. De nieuwe generatie gaat daar ongetwijfeld mee kennis maken.’

In de rugzak moet:

♠ een boek om te ontsnappen aan je werk. Zet soms je mailbox af, maar loslaten doe je deze job nooit

♣ een extra paar sokken zodat je kan blijven gaan

een smartphone om te beginnen vloggen. Ik maak perfect een reportage met mijn smartphone dus wacht er niet mee.

Günther Braks – Chef op de Nederlandstalige redactie van Newsmonkey

 

Günther Braks: Newsmonkey is een erg jonge redactie, hier leert men het vak. Ik voel me als een kapitein bij een voetbalploeg. Mee met de journalisten op het veld.’

In de rugzak moet:

♠ een pen die foutloos schrijft

♣ basiskennis van montage, video is heel belangrijk

♥ een grote portie aan passie en goesting

♦ een sterke band met online is nodig. Newsmonkey verspreidt negentig procent van zijn artikels via sociale media. Maar ook het nieuws zoeken gaat via het internet. Aankondigingen gebeuren vaker via de officiële Twitterpagina’s dan via persberichten.

Ruth Goossens – hoofdredacteur Knack Weekend

Er is veel werk in de freelancesector, maar als hoofdredacteur moet je ook op een vast team kunnen rekenen. Freelancers maken stukken, maar denken niet altijd mee aan het grotere geheel om het blad fris en scherp te houden. Dat is een groot nadeel aan het stijgend aantal freelancers.’

In de rugzak moet:

♥ veelzijdigheid: je moet allround ingezet kunnen worden dus heb kennis van verschillende media

♣ talenkennis: onderhoud voldoende je grammatica en spelling

♠ parate kennis: alle stagiaires doen eerst een actualiteitstest

♦ oefening: zelf lezen, analyseren van teksten om er zoveel mogelijk uit te halen. Speel zelf eens voor eindredacteur.

Nica Broucke – Adjunct hoofdredacteur Apache 

Nica Broucke: ‘Na tien jaar werken voor ELLE, zit ik nog maar drie weken bij Apache en dat is enorm verfrissend.’

In de rugzak moet:

♠ sociale vaardigheid: als journalist is het belangrijk om een grote portie durf en lef te bezitten

♣ geloof zitten in je eigen verhalen die geschreven zijn vanuit je eigen interesses en leefwereld

 een multimediale mentaliteit. De toekomst is online en doet de verschillende media vervagen.

Fernand van Damme – journalist Multimedia bij De Morgen

Fernand van Damme: “In de kantine van de Persgroep zijn er slechts enkele journalisten met een andere etnische achtergrond. Er is te weinig diversiteit binnen de sector.”

In de rugzak moet:

♥ je portfolio: nu is het de kans om te experimenteren. Kom met frisse ideeën en een aparte aanpak. Trek de straat op en maak verhalen via Instagram. Probeer eens iets nieuws

♣ een portie elementaire beleefdheid: daar kom je heel ver mee. Bedank mensen altijd voor hun tijd.

 

PRIJSUITREIKING

Het event sloot feestelijk af. Jonge journalisten die hun bachelorproef inzonden, maakten kans op een cheque van 1500 euro en een publicatie. Onder de winnaars zaten ook enkele collega’s van de Arteveldehogeschool in Gent. Over de vier verschillende soorten media waren er telkens drie genomineerden waaronder één winnaar.

Winnaar VIDEO: “Liefdesverdriet: harder dan je denkt.’ door Antje Mertens, Charlotte Rassaerts en Frederike Sools van Thomas More Mechelen.

 Antje (rechts): We wilden heel graag werken rond een taboe. Al krijgt iedereen wel te maken met liefdesverdriet, toch staan we er niet bij stil dat het een rouwproces is. Je verliest een geliefde die niet meer terugkomt, maar wel nog rondloopt of verder gaat met iemand anders.’

Winnaar PRINT: Feminisme: een mannenzaak?’ door Amber Francken en Luca van Turnhout van Thomas More Mechelen.

 Amber: Een getuigenis in onze bachelorproef is van een man die als een van de jongste mannen ooit de diagnose borstkanker kreeg in België. Velen uit zijn omgeving, ook de dokters, begrepen dat toen niet. Nog tal van andere voorbeelden voedde de gedachte dat feminisme evengoed ook mannen treft. Dat triggerde ons om hier dieper op in te gaan.’

Winnaar MULTIMEDIA:‘Vallen is part of the job geworden’ door Quinten Van Hoecke, Midas van Wynendaele, Michiel Martin & Michiel Dheedene van Arteveldehogeschool in Gent.

Midas (tweede van rechts): De wegen waarop de koers gereden wordt, zijn absoluut niet aangepast aan wielrenners. Geïnspireerd door de val van onder andere Stig Broeckx die nog steeds aan het revalideren is, wilden we de veiligheidsmaatregelen van deze sportwereld eens in de kijker zetten.’

Winaar RADIO: “Off the grid” door Emma Oosthuyse, Amber Parada en Stephanie Tordoir van Thomas More hogeschool in Mechelen.

Emma (midden):We zijn er ons allemaal van bewust dat het niet goed gaat met de planeet, maar velen doen er verder niets mee. We vroegen ons af wat we konden leren van mensen die ecologisch leven en wilden hen dan ook op een groene manier opzoeken. Daarom zochten we drie interessante initiatieven op in Europa en trokken uiteindelijk al liftend tot in Denemarken. De verhalen onderweg van onze chauffeurs zijn minstens even boeiend.’

Dit event werd georganiseerd met de steun van de Vlaamse Overheid, de Vlaamse Nieuwsmedia, The Ppress, UPP, Medianetwerk Plus en Media21 in samenwerking met Mediarte.

Tekst: Marie Esselinckx en Hanne Wouters
Foto: ©Hanne Wouters

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s